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Introduction. General questions about JC/MP

Verfasst: 23.07.2024 18:02
von V__BG
Dear friends, I am happy to join this forum. As I read your posts from the past I find this place a real community.

First, let me introduce myself - I am Vlad from Bulgaria. I own a MB W205 and my love to the brand took me to the T1 and T2 Cooks and Polos! :mrgreen:
I just LOVE these old T1 and T2 MBs and I (and the family - wife and son) have no problem with their lower cruise speed 90 - 120 km/hour, as soon as it is comfortable (i.e. AC in the summer, and heater in the cold seasons).
I am looking for opinons and information - which option to take, based on my (and my family) preferences: We want to travel to Greece and the neighbouring countries. I practice spearfishing and I could visit Greece every month for 2- 5 days to dive. The best places for spearfishing are off road places - rocky slopes, sandy beaches with hard access. The distance from our home to the nearest Greek spot is like 350 km, mainly on 1st grade roads (250 km 1 st grade road and 100 km highways - in Greece). One of the routs needs that we take ferries to Samothraki or Thassos islands.

As a diver I would prefer 4x4, and as far as I know the old Cooks and Polos dont offer this feature...
So, I would like to ask the community the following questions about James Cook/Marco Polo:
• Diesel or petrol?
• What is the appr. cruise speed at good road?
• Can it enter ferries, since Greek ferries forbid the access of engines working with LPG and as far as I know the factory Cooks have gas boilers (i.e.one internal van system still is on gas).
• Can they overcome slopey ways in terms of clearance (with the ordinary load)? How they behave on sandy beaches, bad roads, with their 2WD?
• I understand they can't enter underground parking lots. Any other practical/legal restrictions in terms of their height?
• I could not find posts about installing a contemporary air conditioning (either adding batteries and PH pn the roof)... How do you manage at temp 36 – 42 C?
I am looking forward for your comments.
Thanks!

Re: Introduction. General questions about JC/MP

Verfasst: 24.07.2024 08:58
von Thomas S.
Hallo Vlad,
herzlich Willkommen bei den JC-Freunden.
Der T1 bis Bj 1995 wird für euch wegen fehlender Klimaanlage ausscheiden und 4 WD ist sehr selten, da es sich dann um spezielle Fahrzeuge für Feuerwehr oder ähnliches handelt, auf jedenfall sind es teure Nachrüstungen. Beim T1N bin ich mir nicht sicher, ob der ab Werk als AWD geliefert wurde.
Bei den Motoren würde ich immer zum 5 Zylinder-Diesel greifen, der T1- Benziner mit seinen max.105 PS ist, sobald es rauf und runter geht, doch ziemlich trinkfest, wobei mein 309 D mit Automatik (88 PS) rund 13-16 ltr / 100 km auch nicht zu den sparsamen Modellen gezählt werden kann. Aber dafür ist der alte 3,0 Litermotor unsterblich, solange Motoröl und Kühlwasser vorhanden ist. Siehe AndiP, sein JC hat mehr als 0,5 Millionen Kilometer gelaufen.
Bei den Dieselfahrzeugen dient der Gastank ausschließlich als Energiespeicher zum Kochen, Kühlen und für Warmwasser.

Schlechte Straßen sind für JC kein Problem, man muss halt nur langsam fahren, Sandstränden sind da wesentlich kritischer, da nützt auch die optionale Differenzialsperre nicht viel, da sich die Vorderräder bei Lenkeinschlag eingraben können. Aber das häng auch vom Untergrund ab, wie tief der Sand fließfähig ist.
Reisegeschwindigkeit ist abhängig von Modell und Motorisierung, je älter der JC, desto langsamer ist man, wenn man seine Ohren schonen will.
Der T1 zB 309 D Automatik, wird über 80 km/h lauter, über 90 brutal laut. (Erfahrung)
Die Autos (JC) kommen mit Temperaturen von 36-42° gut zurecht, nur sollte man dann 18% Steigung nicht mit Vollgas hochfahren. Die Fahrer und Mitfahrer könnten da schon größere Probleme haben, eine Klimaanlage ist erst ab T1N (nach 1995) werksseitig lieferbar gewesen.
Der T1 mit Ausstellfenstern braucht aber keine Klimaanlage, da die Luftzirkulation durch die Ausstellfenster sehr angenehm ist. (Erfahrung)

Größtes Problem ist bei allen Mercedes Transportern gleich, ROST, ROST, ROST!!!!!

Ich hoffe, dass dir meine Meinung ein kleinwenig Hilfe bietet und wünsche dir viel Erfolg bei der Suche nach "Deinem" JC.

Gruß Thomas S.

Re: Introduction. General questions about JC/MP

Verfasst: 24.07.2024 10:26
von KlassikJames
Sprinter James Cook sind mit 4x4 sehr selten und werden teuer gehandelt.
Bremer T1 James Cook gibt es praktisch nicht.

Ein 4x4 von Iglhaut, Larag oder Achleitner wird den Bremer nicht in einen Land Rover verwandeln.
Der Allradantrieb macht das Fahrzeug 300-400kg schwerer und dann kommt das Leergewicht eines James Cook in die Nähe von 3,5t.

Mit einem Sprinter bist du schneller auf Asphalt unterwegs.
Mehr Bodenfreiheit ist im Sprinter kompliziert.

Der Bremer T1 ist sehr gut für schlechte Straßen geeignet.
In Marokko fahren sie noch zu tausenden herum und in Indien wird dieses Modell seit 1995 als Force Traveller weiter gebaut.

Mit erhöhter Bodenfreiheit durch geänderte Federn und der Differenzialsperre kommst du schon sehr weit.
Sand meistert man mit abgesenktem Luftdruck in den Reifen.
Ich gehe auf etwa 1,5bar / 20psi herunter.
(Keine engen Kurven fahren, sonst springt der Reifen von der Felge…)
Zum Fahren auf der Straße muss der Luftdruck mit einem Kompressor wieder erhöht werden.

Nicht alle Ersatzteile sind mittlerweile mehr bei Mercedes verfügbar.
Auf den Straßen Europas sind die T1 Fahrzeuge mittlerweile sehr selten und meist nur noch als Oldtimer-Camper anzutreffen.

Akustisch optimale Reisegeschwindigkeit sind in meinem 310D 70-80kmh.
Auf der Autobahn fährt er auch 90kmh mit den Trucks.
Schneller geht auch, aber dann wird es laut und der Verbrauch steigt stark an.
Die 120 km/h sind nicht machbar.

Es gibt mittlerweile 12V Klimaanlagen für das Dach oder als Mini-Split für das Heck.
Diese ACs sind eigentlich für Trucks gedacht und kommen aus China.
Zur Stromversorgung braucht man eine zusätzliche Lichtmaschine oder 230V, PV und Lithium reichen nicht.

Gruß,
Klassikjames

Re: Introduction. General questions about JC/MP

Verfasst: 24.07.2024 20:17
von V__BG
Hello James ! Thank you for the comments.
Below are mine, quoting selected sentences.
ClassicJames hat geschrieben:
24.07.2024 08:58
The all-wheel drive makes the vehicle 300-400kg heavier and then the empty weight of a James Cook comes close to 3.5t.
300-400 kg due to the 4wld?!? Wow, this is so much! And that weight would increase the fuel consumption...Hm...
ClassicJames hat geschrieben:
24.07.2024 08:58
Not all spare parts are available from Mercedes anymore.
Thank you for that clarification...I wanted to ask the community about the spare parts, too. Are the most important (engine spare parts, breaking system parts, etc.) available as second hand or thorugh Mercedes? 3D printing for the plastic ones?

ClassicJames hat geschrieben:
24.07.2024 08:58
acoustically optimal travel speed in my 310D is 70-80 kmh. On the highway, he also drives 90 kmh with the trucks.
Hm....What is the most distant place you have reached in one single driving with speed 70-80 kmh? That is quite slow as per my standarts.Anyway.

Thanks for the pics showing how your van behaves in the mud...Quite impressive...May be that 4WD is not so important if you know how to use the tire pressure and you maneuver properly in sand and mud...

Looking forward to receive your comments and the community member comments, too.

Re: Introduction. General questions about JC/MP

Verfasst: 24.07.2024 20:31
von V__BG
Hello Thomas,

Thanks for your post!
To be honest, I was surprised to read the following:
The T1, for example, 309 D automatic, gets louder above 80 km/h, and brutally loud above 90. (Experience)
What does "loud" and "brutally loud" means? For example....if my wife is at the passenger seat and I drive with 80 kmh, would I hear her if we have quarrel :lol: ? It seems I have to find somebody in my town who has a 309D or similar to show me how it is...
The T1 with opening windows doesn't need air conditioning, as the air circulation through the opening windows is very pleasant. (Experience)
Would that work in Greece, in Aug, when temp is like 38 deg. C under the shadow of trees? I am asking seriously. Do you have similar experience?
Thank you for your further comments!
Vlad

Re: Introduction. General questions about JC/MP

Verfasst: 24.07.2024 21:01
von netsailor
V__BG hat geschrieben:
24.07.2024 20:31
....
The T1 with opening windows doesn't need air conditioning, as the air circulation through the opening windows is very pleasant. (Experience)
Would that work in Greece, in Aug, when temp is like 38 deg. C under the shadow of trees? I am asking seriously. Do you have similar experience?
Thank you for your further comments!
Vlad
Guten Abend!
Dazu kann ich aus meiner Jugend etwas beitragen:
Mit dem 207D waren wir mit meinen Eltern Anfang der 1980er Jahre im Sommer in Griechenland (über den Autoput durch Jugoslawien hin und zurück, da Vater zu geizig für Fähre). Zeitweise war es so heiß, dass man den Arm nicht aus dem Fenster strecken konnte während der Fahrt durchs Land.
Bzgl. dem Thema Airconditioning muss ich aber sagen, dass an der Aussage zur Luftzirkulation wirklich etwas dran ist. Beim aktuellen James Cook ist es die Hölle, wenn die Klimaanlage mal nicht mehr funktioniert. Beim alten 207D war dies nie so extrem. Oder wir waren damals alle "härter"...

Viele Grüße
Stefan

Re: Introduction. General questions about JC/MP

Verfasst: 24.07.2024 21:45
von KlassikJames
Allrad, geländegängig, 120 km/h, sparsam, leise, sichere Ersatzteilversorgung, Klimaanlage während der Fahrt und im Stand, …

Wenn ich deine Anforderungen lese wird das nur mit einem Fahrzeug aus aktueller Produktion möglich sein.

Gruß,
Klassikjames

Re: Introduction. General questions about JC/MP

Verfasst: 25.07.2024 11:56
von V__BG
netsailor hat geschrieben:
24.07.2024 21:01
V__BG hat geschrieben:
24.07.2024 20:31
....
The T1 with opening windows doesn't need air conditioning, as the air circulation through the opening windows is very pleasant. (Experience)
Would that work in Greece, in Aug, when temp is like 38 deg. C under the shadow of trees? I am asking seriously. Do you have similar experience?
Thank you for your further comments!
Vlad
Guten Abend!
Dazu kann ich aus meiner Jugend etwas beitragen:
Mit dem 207D waren wir mit meinen Eltern Anfang der 1980er Jahre im Sommer in Griechenland (über den Autoput durch Jugoslawien hin und zurück, da Vater zu geizig für Fähre). Zeitweise war es so heiß, dass man den Arm nicht aus dem Fenster strecken konnte während der Fahrt durchs Land.
Bzgl. dem Thema Airconditioning muss ich aber sagen, dass an der Aussage zur Luftzirkulation wirklich etwas dran ist. Beim aktuellen James Cook ist es die Hölle, wenn die Klimaanlage mal nicht mehr funktioniert. Beim alten 207D war dies nie so extrem. Oder wir waren damals alle "härter"...

Viele Grüße
Stefan
Hi Stefan, thanks for your contribution about the air conditioning! For sure we have been "härter" back then...The point is that NOW, we are different. Anyway...
Something else, about the same topic - when you say it was hot like hell (in the motor home, old or new, at 35-40 deg C), do you mean it is still same hot when you drive and there are 2 front side windows open? Or is it hot even when you are under the shades of the trees?

Thank you.

Re: Introduction. General questions about JC/MP

Verfasst: 25.07.2024 15:26
von netsailor
V__BG hat geschrieben:
25.07.2024 11:56

Something else, about the same topic - when you say it was hot like hell (in the motor home, old or new, at 35-40 deg C), do you mean it is still same hot when you drive and there are 2 front side windows open? Or is it hot even when you are under the shades of the trees?
I refered to driving in the sun. Today with the bigger windshield and higher speed AC is needed more (and is easier powered by the engine) than back in the days with 65hp, 80 km/h and windows open.
Under a tree there is no big difference even with the old MB 207D being white and the current JC being blue.
Nonetheless we started talking about buying a portable split-AC unit to use at night for better sleep while camping on campgrounds during the summer.