Preventative maintenance on 316cdi auto

die ersten Sprinter (T1N)
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Adrianlle
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Preventative maintenance on 316cdi auto

Beitrag von Adrianlle » 22.09.2023 18:17

Greetings from the UK. This year the cab air con broke(condenser but not immediately available)and the alternator failed (fortunately at the end of a long trip but with delay in getting work done). Although the Cook is regularly serviced it has got me thinking what mechanical etc parts might prudently be changed this winter to reduce the chances of a breakdown in the middle of nowhere! I wonder if anyone has a list - Cook is 19 years old and 210000km. To start the list I wondered about changing ALL the coolant and turbo hoses given their age. There around 12 of them I think but not all now available from MB. What else do people think? I would rather not breakdown and trust to finding both a repair shop and that the part is available.

fendlabrise
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Re: Preventative maintenance on 316cdi auto

Beitrag von fendlabrise » 14.11.2023 21:37

Si tu veux vraiment anticiper la panne en remplaçant des pièces en préventif, il va falloir en remplacer pas mal :roll:
Déja, tu peux commencer par changer, la pompe a eau, thermostat, courroie accéssoire et liqui de refroidissement.
Faire une vrai vidange de boite automatique avec une machine (pas juste ouvrir la vis de vidange).
Nettoyer la vanne EGR (recyclage des gaz d'échappement), filtre a carburant, faire controler les injecteurs chez un dieseliste afin de voir s'ils n'ont pas dérivé et en profiter pour faire les joints d'injecteur.
Voir aussi le démarreur.

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Kasimir
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Re: Preventative maintenance on 316cdi auto

Beitrag von Kasimir » 15.11.2023 07:42

Ich würde sagen: Einspritzdüsen und Druckdose des Turbo. Letztere geht gerne kaputt, aber an sich kannst du dann noch fahren - nur halt ohne Turbo. Die Düsen sind sehr teuer und wohl nicht so leicht selbst gewechselt. Hilfe dazu gibt’s aber im Sprinterforum.
2004er 316CDI Sprintshift, außen Ultramarinblau und innen Gelb

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KlassikJames
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Re: Preventative maintenance on 316cdi auto

Beitrag von KlassikJames » 15.11.2023 09:49

Die Gefahr bei dieser ersten Motorgeneration mit Common Rail ist, dass das Motorsteuergerät einen defekten Injektor nicht erkennt und nicht abschaltet.
Wenn der Injektor offen bleibt, schießt Diesel mit 1300 bar heraus und verformt Kolben und Zylinderwand wie Knetmasse.
Aus eigener Erfahrung weiß ich, wie teuer ein Tauschmotor ist.
Ich kann nur dazu raten, auch den Kraftstofffilter regelmäßig zu tauschen und den Motor sofort abzuschalten, sobald er anders klingt oder stark russt.

Gruß,
Klassikjames
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BulliFan
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Re: Preventative maintenance on 316cdi auto

Beitrag von BulliFan » 15.11.2023 10:35

May be you'll find some useful tips in this older entry:
https://james-cook-freunde.de/viewtopi ... 428#p34599
Stefan

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komposti
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Re: Preventative maintenance on 316cdi auto

Beitrag von komposti » 15.11.2023 15:17

Das Automatikgetriebeöl soll ca. alle 90.000 km gewechselt werden.
Am besten in einer Werkstatt, die das Automatische Gerät von Liqui Moli haben.
Werkstätten kann man auf der Homepage von Liqui Moli finden.

BG Thomas
JC 2003, 316 CDI, Automatik, Alaskaweiß, gelbe Einrichtung, 85 W PV Anlage, Hinterachse luftunterstützt, AHK, Mopedbühne, usw...
Mittlerweile >225.000 km

Adrianlle
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Re: Preventative maintenance on 316cdi auto

Beitrag von Adrianlle » 18.12.2023 11:08

Thank you all for these suggestions. The difficulty with preventative changing of parts of course is that it will be the one that you don’t change that then causes a breakdown! . My thinking about the coolant and turbo hoses / water pump is that it if these fail whilst travelling at speed then that may well cause catastrophic damage to the engine. So my list would include items likely to cause such damage. Injectors would be on the list for the same reason - not just to avoid a breakdown but a breakdown that is likely to destroy the engine/ gearbox. Any other suggestions?

Adrianlle
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Re: Preventative maintenance on 316cdi auto

Beitrag von Adrianlle » 18.12.2023 12:31

As well as any other suggestions I wonder whether anyone knows of a source of good aftermarket hoses. A number of the 316cdi hoses are no longer available from MB and I suspect Germany may be a better source of aftermarket hoses than the U.K. The difficulty in sourcing the hoses is another good reason for finding them and changing them now rather than on a pass in the Pyrenees or wherever! Thanks

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