Alternative Heizungen

die zweite Generaton Sprinter (NCV3)
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rainerd
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Alternative Heizungen

Beitrag von rainerd » 07.08.2024 11:34

Moin Forum,

mein Steuergerät der D4WSC ist wieder zur Reparatur und das soll der letzte Versuch sein.

Von James4Fun hier aus dem Forum habe ich die Info, dass er eine Eberspächer S3 D4 verbaut hat, die mit der Originalsteuerung funktioniert. Nur die Diagnose funktioniert nicht. Ein neues Bedienteil wurde scheinbar parallel installiert, um die Fehler auszulesen. Die Werkstatt in Groningen, die das gemacht hat, weiß aber nichts genaues auf Anfrage bzw. kann das nicht bestätigen. Man hat mir die Auskunft gegeben, dass die Originalsteuerung nicht funktionieren wird und man deswegen die andere Steuerung verbaut hat. Man hatte da generell nicht viel Interesse da weiter nachzuforschen, obwohl ich dort auch den Einbau beauftragt hätte (nicht weit von Hamburg).

Daher die Frage: Wer hat andere Heizungsmodelle verbaut, die mit der Originalsteuerung funktionieren? Mir ist klar, dass man notfalls die Ventile auch anders ansteuern kann mit Schaltern, aber das wäre für mich die absolute Notlösung. Eine zweite Luftheizung ist auch schon verbaut.

Danke und viele Grüße,
Rainer

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Hi Forum,

My D4WSC control unit is back for repair again, and this will be the last attempt.

James4Fun from this forum informed me that he has installed an Eberspächer S3 D4 that works with the original control unit. Only the diagnostics do not work. A new control panel was apparently installed in parallel to read the errors. The workshop in Groningen that did this doesn't know anything about it when asked. They told me that the original control unit will not work. They didn't show much interest, even though I would have also commissioned the installation there (not far from Hamburg).

So the question is: Who has installed other heating models that work with the original control unit? I understand that if necessary, the valves can also be controlled differently with switches, but that would be an absolute last resort for me. A second air heater is already installed.

Thanks and best regards,
Rainer

Helmut
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Re: Alternative Heizungen

Beitrag von Helmut » 10.09.2024 22:27

Gegenfrage:
Hast Du eine originale Webasto- Heizung verbaut?
Welcher Typ?
Die funktioneren nämlich sehr zuverlässig wenn die internen Kabelkontakte ok sind.
Bei Bedarf kann ich dir helfen....
Gruss vom Bodensee
Helmut
.. 1988: VW LT35 Eigenausbau;.. 1993: MB 210D Eigenausbau-Quasi James Cook; ..2005-2023 JC 316CDI, zuletzt mit Schlechtwegeumbau;..2023 Sven Hedin Sprinter aus 2010)-nach diversen technischen Herausfordereungen-bin begeistert :lol:

rainerd
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Re: Alternative Heizungen

Beitrag von rainerd » 11.09.2024 05:58

Hallo Helmut,
verstehe deinen Post leider nicht. Wieso Webasto? Original ist Eberspächer wie im Post beschrieben.
Viele Grüße,
Rainer

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Thomas1960
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Re: Alternative Heizungen

Beitrag von Thomas1960 » 10.10.2024 20:54

Zu „Alternative Heizung“ lese meinen entsprechenden Post. Ich bin sehr zufrieden mit der neuen Lösung!
Wärmste Empfehlung
Thomas
Newbe. T2 California. MB 100 La Strada. Pause. Seit 29.12.2022 JC Classic 3.0 Automatik 2007.

Vtxbe
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Winterwildcamping Re: Alternative Heizungen

Beitrag von Vtxbe » 15.01.2025 19:32

As information :

I'm just coming back from 4 days in Les Vosges ( Fr ) ( faced to Schwarzwald ).
Nights temperature : -6 to -8°
Days temperature : -1 to -5°
Wind : moderated ( but very cold feeling when it was blowing )
Wild camping : not connected to electrical net.
I use during nightime an external cab protection ( https://soplair.com/en/products/externa ... otorhomes/ ) . Well efficient but not easy to store inside against the rear doors when not in use

The original Westfalia D4Wsc heater worked well to produce the domestic hot water but was really to poor to maintain maximum 8° inside (only:( ) .
The extra added heater D4 airtronic worked perfect to maintain 22° inside working between 2000W and 3000W.
During the night, the low power 900W , full time delivered a temperature inside 15°.

The inside temperature raises from 14°...15° to 22°..23° in between 15 minutes at full power 4000W.

Working at low power 900W in the night, I don't hear it ; the electrical power consumption equals 7W.
Those two reasons guided my choice between both heaters D2 and D4.

I hope this is helpful for whom are hesitating to add a secondary heater.

Note : my van is fitted with lithium batteries; I started under snow at temperature -2° ; it takes more than 3 hours before the bms of the batteries allows the charging phase. The temperature sensor is located deep in the batteries and takes a long long time to raises his temperature.
Next time, I will preheat.

Note 2nd : I de-iced at home the solar cells it was a little bit hard; the ice glued the cells.

Helmut
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Re: Alternative Heizungen

Beitrag von Helmut » 15.01.2025 20:01

@ rainerd
nur zur Info,
in meinem Sprinter Westfalia 'Sven Hedin' aus 2013 ist im Gegensatz zum 'James Cook'
keine Eberspächer, sondern eine Webasto Dual Top RHA 100 verbaut.
Nach dem 'Polieren' aller Steckerkontakte läuft Sie wie neu...
Perfekt, bei bis zu - 15°C/1800 hm wird's mollig warm, noch kälter/noch höher konnte ich noch nicht ausprobieren...

LG Helmut
.. 1988: VW LT35 Eigenausbau;.. 1993: MB 210D Eigenausbau-Quasi James Cook; ..2005-2023 JC 316CDI, zuletzt mit Schlechtwegeumbau;..2023 Sven Hedin Sprinter aus 2010)-nach diversen technischen Herausfordereungen-bin begeistert :lol:

Vtxbe
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Re: Alternative Heizungen

Beitrag von Vtxbe » 17.01.2025 13:36

hi helmut ,

Is your Svenhedddim 2013 insulated ?
James Cook 2007 isn't insulated ( roof excepted ) and all walls are very cold .


The original D4Ws is certainly enough powered but the convectors are very too small. The heater swtiches to low power after a few minutes;

Helmut
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Re: Alternative Heizungen

Beitrag von Helmut » 17.01.2025 15:18

Hello Vtxbe,

yes my Sven Hedin is insulated well withapprox. 10-12 mm soft foam mats at the outer structure. Also my former James Cook from 2003
was isulated like this.

Where is your sensor for the inside temperature located? Next or abouve a warm air outlet?
If yes, perhaps you can relocate is to a colder space, so your heater will stay in high power mode...

If you can't find a solution, please sent me a PN, so I'll give you a contact to a heater expert (located not so very far from Belgium)...

Regards Helmut
.. 1988: VW LT35 Eigenausbau;.. 1993: MB 210D Eigenausbau-Quasi James Cook; ..2005-2023 JC 316CDI, zuletzt mit Schlechtwegeumbau;..2023 Sven Hedin Sprinter aus 2010)-nach diversen technischen Herausfordereungen-bin begeistert :lol:

Jobulli
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Re: Alternative Heizungen

Beitrag von Jobulli » 17.01.2025 17:02

The convectors of the D4W are so small that the heater switches to low power because of the hot water circulation (the heater itself has a sensor too), not because of the inside temperature sensor.

I am actually looking for bigger convectors, there are a few from Eberspächer, but i am not sure where to install it. Maybe i try to change the original one or ad one under the driver seat.

I hope that the power of the heater can be used properly then.
20 Jahre T3 (gefahren und geschraubt :P ) seit 2021 JC 319

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